Intelligent and Interactive Systems

User Tools

Site Tools


start

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
start [2022/05/20 06:25]
IIS Webadmin
start [2024/10/26 06:25] (current)
IIS Webadmin
Line 11: Line 11:
  
 ===== Working With Us ===== ===== Working With Us =====
-  * We are hiring [[jobs|two doctoral students]] in machine learning for computer vision or robotics. 
   * Check our thesis topics for [[theses/​start|Bachelor and Master students]].   * Check our thesis topics for [[theses/​start|Bachelor and Master students]].
- <​html><​!-- + 
- ​* ​[[https://​ellis.eu/​|ELLIS]] PhD Program: [[https://​ellis.eu/​news/​ellis-phd-program-call-for-applications-deadline-november-15-2021|Call for Applications]] +<​html><​!--We currently have [[jobs|one open PhD position]].--></​html>​
---></​html>​+
  
 <​html><​!-- <​html><​!--
Line 25: Line 23:
 </​html>​ </​html>​
  
- +{{ ::iis_retreat_2024.jpg?direct&​900 ​|}}\\ 
-{{::dsc_0052.jpg?640|Group Picture}}\\ +<​html>​ 
-Group picture taken at our retreat ​in Obergurgl +<div style="​text-align:​ center;">​ 
 +  <p>Group picture taken at our 2024 retreat ​at Meissner Haus.</​p>​ 
 +</​div>​ 
 +</​html>​
  
 ===== News ===== ===== News =====
  
-<​HTML><​table><​tr valign="​top"><​td>​2022-06-02</​td><​td>​Erwan Renaudo contributes a talk <i>Deep Learning for Fast Segmentation of E-waste Devices’  +<​HTML><​table><​tr valign="​top"><​td>​2024-11-11</​td><​td>​Justus Piater gives an invited keynote ​<i>Generative KI: Funktionsweise,​ Möglichkeiten und Grenzen</i> at <a href="​https://​www.ph-tirol.ac.at/ki-impulsreihe">KI in der Berufsbildung – Herausforderungen und Chancen</a>, online. ​(Online-Impulsreihe der Pädagogischen Hochschule Tirol) ​<span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem0',​ '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="​newsitem0Abstract"​ style="​display:​none">​Generative KI-Systeme wie ChatGPT und Midjourney haben 
-    Inner Parts in a Recycling Scenario</i> at <a href="​https://​icprai2022.sciencesconf.org/">ICPRAI 2022</​a>, ​Paris/online. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem0',​ '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="​newsitem0Abstract"​ style="​display:​none">​Recycling obsolete electronic devices (E-waste) is a +    ​im Laufe des letzten Jahres begonnen, unsere Welt zu verändern
-    ​dangerous task for human workersAutomated E-waste recycling ​ +    ​Wie können wir sie produktiv nutzen? Wie können wir mit den 
-    ​is an area of great interest but challenging for current robotic ​ +    ​Herausforderungen umgehendie durch sie entstehen? Ich werde 
-    ​applications. We focus on the problem of segmenting inner parts  +    ​diese Fragen von der technischen Seite her angehen und einen 
-    of E-waste devices into manipulable elements. Firstwe extend ​ +    ​Eindruck davon vermittelnwie diese Systeme funktionieren. Daraus 
-    ​a dataset of hard-drive disk (HDD) components with labelled ​ +    ​ergeben sich ein realistisches Verständnis für ihre Möglichkeiten 
-    ​occluded and non-occluded points of view of the partsin order  +    ​und Grenzen sowie einige grundlegende Empfehlungen für den Umgang 
-    ​to increase the diversity and the quality of the learning data  +    ​mit ihnen im Schulbetrieb.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-10-19</​td><​td>​Justus Piater appears in the media<a href="​https://​www.tiroltoday.at/​beitrag/​nextgen-kuenstliche-intelligenz-ki/">​Künstliche 
-    ​with different angles. We then perform an extensive evaluation ​ +    ​Intelligenz</​a>. (Interview im Rahmen der Sendereihe NextGen auf Tirol TV)</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-09-22</​td><​td>​Justus Piater appears in the media: ​<a href="​https://​www.rainews.it/tgr/tagesschau/audio/2024/09/ist-kunstliche-intelligenz-dumm-3fd3b8d6-7234-4c46-8796-cf4f9ae63a40.html">Wie 
-    ​with three different state-of-the-art models, namely CenterMask,​ +    gefährlich ist künstliche Intelligenz?</​a>​. ​(Radio-Interview in der Reihe „Wissenschaft und Technik – Wissen am Samstag“ auf RAI Südtirol) ​<span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem2', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem2Abstract" style="​display:​none">​Wie denkt KI? Ist sie bald dem Menschen überlegen? Kann 
-    BlendMask and SOLOv2 (including variants) and two types of  +    ​sie vielleicht sogar die Menschheit auslöschen?​</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-06-05</​td><​td>​Justus Piater ​and Joanna Chimiak-Opoka teach a tutorial ​<i>Generative KI in 5 Minuten; Bilder erstellen mit KI</i> at <a href="​https://​www.uibk.ac.at/de/disc/events/discussion-ki-workshop/​">Wie 
-    metricsthe average precision as well as the frame rateOur  +    ​verwende ich KI? KI-Schnupperworkshop für Einsteiger:​innen</​a>, ​Stadtbibliothek ​Innsbruck. ​(Öffentliche Veranstaltung im Rahmen der Vortragsreihe DiSCussion des Digital Science Centers, organisiert gemeinsam mit dem Vizerektorat für Digitalisierung und Nachhaltigkeit)</td></​tr><​tr valign="top"><​td>2024-06-01</td><td>​Justus Piater appears in the media: <a href="https://​www.tt.com/​artikel/​30883891/​ki-hat-nur-so-viel-macht-wie-wir-ihr-geben-sind-die-warnungen-uebertrieben-oder-realistisch">„KI 
-    results show that instance segmentation using state-of-the-art  +    ​hat nur so viel Macht, wie wir ihr geben“: Sind die Warnungen 
-    ​deep learning methods can precisely detect complex shapes along  +    ​übertrieben oder realistisch?</a>. (Newspaper article in Tiroler Tageszeitung)</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-05-28</​td><​td>​Justus Piater gives an invited ​colloquium ​<i>Making robots learn to perceive ​and act with 
-    with their boundaries, as well as being suited for fast tracking of +    ​understanding</i> at <a href="​https://​uni-tuebingen.de/fakultaeten/​mathematisch-naturwissenschaftliche-fakultaet/fachbereiche/​zentren/​cognitive-science-in-tuebingen/​colloquia/​cognitive-science-colloquium/">Cognitive Science Colloquium</​a>, ​Universität Tübingen. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem5', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem5Abstract" style="​display:​none">​The title of this talk is the motto of my Intelligent 
-    parts in robotic recycling system. (Rojas et  al. 2022) +    ​and Interactive Systems group at the University of Innsbruck. Our 
-    </​blockquote>​</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2022-05-17</​td><​td>​Erwan Renaudo gives an invited talk <i>A Brief tour of autonomous robots'​ &​quot;​Cognition&​quot;</​i>​ at <a href="​https://​www.philosophie.uni-konstanz.de/ag-mueller/aktuelles/meldungsdetails-ag-mueller/2022/5/17/​event/​46426-Creating-Agency-and-Cogn/​tx_cal_phpicalendar/​">Creating Agency and Cognition in Automated Systems: What can we learn from the OctopusInternational Hybrid Workshop</a>, Innsbruck. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem1', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem1Abstract" style="​display:​none">​In the design of &​quot;​Cognitive Robots&​quot;​ software architectures,​  +    ​long-term objective is to improve abstraction,​ generalization,​ 
-    researchers had to face many organizational problems due to  +    ​robustnessand ultimately explainability of robot perception ​and 
-    the particular nature of robots. Not only should they manage  +    ​actionMotivated by shortcomings of current machine-learning 
-    to achieve complex tasks with long-terms goals, but they must  +    ​methodsI will argue that &​quot;​understanding&​quot; ​is a meaningful notion 
-    also be reactive to their surroundings to preserve their environment. +    ​in AI that reaches beyond prediction ​and control. I will discuss 
-    We will go over several layered control paradigms developed over +    ​examples of our recent work on learning ​visual relational 
-    the history of robotics and see how these can relate to the  +    ​concepts, extrapolation of learned movements beyond the training 
-    knowledge about the Octopus'​ brain organization,​ and discuss  +    distribution,​ learning of symbolic concepts and rules, and 
-    how the Octopus itself can inspire cognitive robotic research. +    ​structure-driven skill learning from sensorimotor 
-    </​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2022-05-11</​td><​td>​Justus Piater ​gives an invited talk <i>Robots That Learn Like Humans?</i> at <a href="​https://​pintofscience.at/events/innsbruck">Pint of +    experience.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-28</​td><​td>​Justus Piater ​appears in the media: ​<a href="​https://​www.wienerzeitung.at/a/ki-viel-leistung-aber-kein-verstand">KI: Viel Leistung, aber kein Verstand</a>. (Newspaper article in Wiener Zeitung) <span class="​actions"​><a href="javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem7',​ '​Abstract'​)">[Abstract]</a></span><blockquote id="newsitem7Abstract"​ style="​display:none">Einen Roboter, der seine Umwelt versteht und neue 
-    ​Science</a>, Innsbruck. <span class="​actions"​><a href="javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem2',​ '​Abstract'​)">[Abstract]</a></span><blockquote id="newsitem2Abstract"​ style="​display:none">Wouldn'​t it be great to have a helper robot that we can +    ​Probleme selbstständig löst, gibt es noch nicht. Wie intelligent 
-    ​task with our annoying chores? How would we teach the robot to +    ist Künstliche Intelligenz?​</blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-27</​td><​td>​Justus Piater ​appears in the media: Denn sie weiß (noch) nichtwas sie tut(Newspaper article in Tiroler Tageszeitung supplement on artificial intelligence) ​<span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem8', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem8Abstract" style="​display:​none">​Künstliche Intelligenz steckt heute in vielen Geräten 
-    ​perform these tasksCan we build such robots by equipping them +    ​des AlltagsDoch bis Maschinen wirklich Verstehen lernenhaben 
-    with artificial intelligence?​ We will discuss how human and +    ​KI-Systeme laut Informatiker Justus Piater von der Uni Innsbruck 
-    machine learning differ and how this impacts what skills, +    ​noch einen weiten Weg vor sich.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-25</​td><​td>​Justus Piater ​gives an invited keynote ​<i>Generative KI: Möglichkeiten und Grenzen</i> at <a href="​https://​efuture-day.tsn.at/programm">​eFuture-Day 
-    including for communication,​ our helper robot will be able to +    Sek1</​a>,​ Pädagogische Hochschule Tirol. <span class="​actions"><a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem9',​ '​Abstract'​)">​[Abstract]</a></​span><​blockquote id="​newsitem9Abstract"​ style="​display:​none">​Generative KI-Systeme wie ChatGPT und Midjourney haben 
-    learn.</blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2022-02-19</​td><​td>​Justus Piater gives an invited ​talk <i>Learning as a Creative Process in Humans ​and +    im Laufe des letzten Jahres begonnenunsere Welt zu verändern. 
-    ​Machines</i> at <a href="​https://​www.philosophie.uni-konstanz.de/ag-mueller/online-workshop-on-agency-life-and-creativity/">Workshop +    Wie können wir sie produktiv nutzen? Wie können wir mit den 
-    on “Agency, Life, and Creativity”</​a>, ​online. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem3', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem3Abstract" style="​display:​none">​Humans constantly engage in creative activity such as +    Herausforderungen umgehendie durch sie entstehen? Ich werde 
-    finding explanations,​ improving technology, or solving novel +    diese Fragen von der technischen Seite her angehen und einen 
-    problems in everyday life. Even imitating other humans, e.g. while +    Eindruck davon vermitteln, wie diese Systeme funktionierenDaraus 
-    learning a new skill, ​is creative in that the imitator has to +    ergeben sich ein realistisches Verständnis für ihre Möglichkeiten 
-    ​infer the conceptual structure underlying the observed +    und Grenzen sowie einige grundlegende Empfehlungen für den Umgang 
-    ​manifestation and to regenerate the latter from the former. In +    mit ihnen im Schulbetrieb.</​blockquote>​</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-24</​td><​td>​Justus Piater ​gives an invited ​keynote ​<i>Generative KI: Möglichkeiten und Grenzen</i> at <a href="​https://​efuture-day-sek2.tsn.at/programm">eFuture-Day 
-    ​contrastcurrent AI-enabled agents are unable to generate ​and +    ​Sek. 2</​a>, ​Pädagogische Hochschule Tirol. <span class="​actions"​><a href="javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem10',​ '​Abstract'​)">[Abstract]</​a></​span><blockquote id="newsitem10Abstract"​ style="​display:none">Generative KI-Systeme wie ChatGPT und Midjourney haben 
-    ​draw upon such conceptual structuresTheir learning ​is mostly +    ​im Laufe des letzten Jahres begonnen, unsere Welt zu verändern. 
-    ​driven by statisticsand any ability to produce novelty ​is +    Wie können wir sie produktiv nutzen? Wie können wir mit den 
-    ​largely limited to trial and error. I will try to characterize +    Herausforderungen umgehen, die durch sie entstehen? Ich werde 
-    ​this fundamental difference between ​learning ​in human and +    diese Fragen von der technischen Seite her angehen und einen 
-    ​artificial agents, and will discuss possible technological +    Eindruck davon vermitteln, wie diese Systeme funktionieren. Daraus 
-    ​approaches that might help close this gap.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2021-11-24</​td><​td>​Justus Piater ​is a panelist at a public discussion on <a href="​https://​www.linkedin.com/posts/elsa-innsbruck_letzte-woche-fand-zum-elsa-day-am-24112021-activity-6871397038093869057-16-7">Privacy +    ergeben sich ein realistisches Verständnis für ihre Möglichkeiten 
-    in the Digital Age</a>, online. (Organized by ELSA Innsbruck)</td></​tr><​tr valign="top"><​td>​2021-10-22</td><​td>​Justus Piater gives an invited talk <​i>​Robotik und KI in der Medizin – nur +    und Grenzen sowie einige grundlegende Empfehlungen für den Umgang 
-    Bedarfserweckung?​</iat <a href="https://​medical-update-hall.com/​veranstaltungen/​">Medical +    mit ihnen im Schulbetrieb.</blockquote></​td></​tr></​table></​HTML>​
-    ​Update Hall 2021 – Fit für das neue Jahrzehnt</a>, UMIT, Hall in Tirol.</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2021-08-26</​td><​td>​Justus Piater ​contributes a talk <​i>​Digital Science at the University of Innsbruck</​i>​ at Aurora Research Conference Digital Society &amp; Global CitizenshipVrije Universiteit Amsterdam. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem6', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem6Abstract" style="​display:​none">​Growing data processing capacities and progress ​in +
-    ​analytical methods and artificial intelligence are motivating +
-    entire branches of science to raise new questions and to develop +
-    new approachesThis digital transformation requires progressive+
-    ​interdisciplinary synergies between the computational sciences and +
-    all other scientific disciplines. ​ The Digital Science Center +
-    (DiSC) at the University of Innsbruck ​meets this challenge by +
-    ​integrating and promoting digitalisation of scientific research. +
-    In this talk I will present some examples of interdisciplinary +
-    research by DiSC staff researchers who are experts in specific +
-    aspects of digital science.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2021-08-24</​td><​td>​Justus Piater ​contributes a lecture ​<i>Picking and Placing</i> at <a href="​https://​www.uibk.ac.at/informatik/​forschung/​gmar-robotics-school-2021.html">2021 GMAR Summer School</​a>, ​Villa BlankaInnsbruck.</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2021-07-01</​td><​td>​Justus Piater ​and Matteo Saveriano give an invited ​talk <i>Making Robots Learn to Perceive and Act with Understanding</i> at <a href="​https://​webservices.scientificnet.org/rest/​entries/​api/​v1/​blobs/​200894">Workshop +
-    and Open Lab on Field Robotics ​Interdisciplinary aspects of +
-    ​robotics and its applications in outdoor scenarios</​a>, ​NOI Techpark, Bolzano, Italy.</td></​tr><​tr valign="top"><​td>​2021-05-26</td><​td>​Justus Piater contributes ​talk <i>Intelligente und interaktive Systeme</iat <a href="http://​www.gmar.at/​aktuell/​">GMAR Robotics Science +
-    ​Talks</a>, online.</​td></​tr></​table></​HTML>​+
  
 [[news|Older News]] [[news|Older News]]
Line 107: Line 93:
 Austria Austria
  
-**How to find us:** See the [[http://informatik.uibk.ac.at/​how-to-reach-us/​|directions]].+**How to find us:** See the [[https://www.uibk.ac.at/​informatik/kontakt/​anfahrt.html.en|directions]].
  
 **Legal Notice:** See the [[:​impressum|Impress and Privacy Notice]]. **Legal Notice:** See the [[:​impressum|Impress and Privacy Notice]].
start.1653020722.txt.gz · Last modified: 2022/05/20 06:25 by IIS Webadmin