Intelligent and Interactive Systems

User Tools

Site Tools


start

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
start [2024/10/26 06:25]
IIS Webadmin
start [2025/10/23 06:25] (current)
IIS Webadmin
Line 12: Line 12:
 ===== Working With Us ===== ===== Working With Us =====
   * Check our thesis topics for [[theses/​start|Bachelor and Master students]].   * Check our thesis topics for [[theses/​start|Bachelor and Master students]].
 +  * [[:​jobs:#​notice_for_non-eueea_prospective_master_students|Notice]] for non-[[https://​en.wikipedia.org/​wiki/​EU|EU]]/​[[https://​en.wikipedia.org/​wiki/​European_Economic_Area|EEA]] prospective Master students
 +  * We currently do not have any open PhD positions.
  
 <​html><​!--We currently have [[jobs|one open PhD position]].--></​html>​ <​html><​!--We currently have [[jobs|one open PhD position]].--></​html>​
Line 32: Line 34:
 ===== News ===== ===== News =====
  
-<​HTML><​table><​tr valign="​top"><​td>​2024-11-11</​td><​td>​Justus Piater ​gives an invited keynote <i>Generative KI: Funktionsweise,​ Möglichkeiten und Grenzen</i> at <a href="​https://​www.ph-tirol.ac.at/ki-impulsreihe">KI in der Berufsbildung – Herausforderungen und Chancen</​a>, ​online(Online-Impulsreihe der Pädagogischen Hochschule Tirol) ​<span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem0',​ '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="​newsitem0Abstract"​ style="​display:​none">​Generative KI-Systeme wie ChatGPT und Midjourney haben +<​HTML><​table><​tr valign="​top"><​td>​2025-09-18</​td><​td>​Samuele Tosatto ​gives an invited keynote <i>Where are all the intelligent robots? A quest for efficiency in reinforcement learning</i> at <a href="​https://​sarl-plus.github.io/RL-Bootcamp2025/​">Reinforcement Learning Bootcamp 2025</​a>, ​Salzburg. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem0',​ '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="​newsitem0Abstract"​ style="​display:​none">​As artificial intelligence reshapes our digital world at a breathtaking pace,  
-    ​im Laufe des letzten Jahres begonnenunsere Welt zu verändern+    a curious question arises: Where are all the real-world, intelligent robots? ​ 
-    ​Wie können wir sie produktiv nutzen? Wie können wir mit den +    ​While we have mastered the generation of textimages, and video by leveraging vast web-scale datasets, 
-    ​Herausforderungen umgehendie durch sie entstehen? Ich werde +    robotics still faces a fundamental data bottleneckReinforcement learning (RL) offers a compelling solution, ​ 
-    ​diese Fragen von der technischen Seite her angehen und einen +    ​enabling agents to learn autonomously by collecting their own experience. ​ 
-    ​Eindruck davon vermitteln, wie diese Systeme funktionierenDaraus +    ​However, the path to autonomy is often blocked by the staggering inefficiency of current RL algorithms
-    ​ergeben sich ein realistisches Verständnis für ihre Möglichkeiten +    ​which can require millions of trials to master simple tasks. This talk embarks on a quest to tackle this  
-    ​und Grenzen sowie einige grundlegende Empfehlungen für den Umgang +    ​efficiency problem head-onI will argue that a crucial step toward unlocking the potential of  
-    ​mit ihnen im Schulbetrieb.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-10-19</​td><​td>​Justus Piater ​appears in the media: ​<a href="​https://​www.tiroltoday.at/​beitrag/​nextgen-kuenstliche-intelligenz-ki/"​>Künstliche +    ​robot learning lies in a two-pronged approach: first, by developing statistically efficient ​ 
-    ​Intelligenz</a>. (Interview im Rahmen der Sendereihe NextGen auf Tirol TV)</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-09-22</​td><​td>​Justus Piater appears in the media: ​<a href="​https://​www.rainews.it/tgr/tagesschau/audio/2024/​09/​ist-kunstliche-intelligenz-dumm-3fd3b8d6-7234-4c46-8796-cf4f9ae63a40.html">Wie +    ​algorithms that can reuse data by leveraging sound off-policy techniques, and second, ​ 
-    ​gefährlich ist künstliche Intelligenz?​</​a>​. ​(Radio-Interview in der Reihe „Wissenschaft und Technik – Wissen am Samstag“ auf RAI Südtirol) ​<span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem2', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem2Abstract" style="​display:​none">​Wie denkt KIIst sie bald dem Menschen überlegen? Kann +    ​by designing better action representations for physical, real-world agents.  
-    ​sie vielleicht sogar die Menschheit auslöschen?​</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-06-05</​td><​td>​Justus Piater and Joanna Chimiak-Opoka teach a tutorial ​<i>Generative KI in 5 Minuten; Bilder erstellen mit KI</i> at <a href="​https://​www.uibk.ac.at/de/disc/events/discussion-ki-workshop/">Wie +    By making our algorithms more efficient and refining their core hypotheses,  
-    ​verwende ich KI? KI-Schnupperworkshop für Einsteiger:​innen</​a>, ​Stadtbibliothek Innsbruck. (Öffentliche Veranstaltung im Rahmen der Vortragsreihe DiSCussion des Digital Science Centers, organisiert gemeinsam mit dem Vizerektorat für Digitalisierung und Nachhaltigkeit)</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-06-01</​td><​td>​Justus Piater appears ​in the media: <a href="​https://​www.tt.com/artikel/30883891/ki-hat-nur-so-viel-macht-wie-wir-ihr-geben-sind-die-warnungen-uebertrieben-oder-realistisch">​„KI +    we can accelerate the journey toward real embodied artificial intelligence.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-07-15</​td><​td>​Justus Piater ​gives an invited keynote ​<i>Making robots learn to perceive and act with 
-    hat nur so viel Macht, wie wir ihr geben“Sind die Warnungen +    ​understanding</iat <a href="​https://​www.uibk.ac.at/en/congress/multibody2025/">The 
-    übertrieben oder realistisch?​</​a>​. ​(Newspaper article in Tiroler Tageszeitung)</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-05-28</​td><​td>​Justus Piater ​gives an invited ​colloquium ​<i>Making robots learn to perceive ​and act with +    ​12th ECCOMAS Thematic Conference on Multibody Dynamics</a>, Innsbruck. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem1', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem1Abstract" style="​display:​none">​The flexibility and robustness of current robots is 
-    understanding</i> at <a href="​https://​uni-tuebingen.de/fakultaeten/mathematisch-naturwissenschaftliche-fakultaet/fachbereiche/​zentren/​cognitive-science-in-tuebingen/​colloquia/​cognitive-science-colloquium/">Cognitive Science Colloquium</​a>,​ Universität Tübingen. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)" onclick="​showHide('​newsitem5',​ '​Abstract'​)">​[Abstract]</a></​span><​blockquote id="​newsitem5Abstract"​ style="​display:​none">​The title of this talk is the motto of my Intelligent +    limited by their lack of understanding of their environment. For 
-    and Interactive Systems group at the University of Innsbruck. Our +    this reason, most robots operate in controlled environments. 
-    long-term objective is to improve abstractiongeneralization,​ +    Machine learning can circumvent modeling problems but introduces 
-    robustness, and ultimately explainability of robot perception and +    new problems of generalizing from examples. How can robots acquire 
-    actionMotivated by shortcomings of current machine-learning +    understanding (of structure, function, causality, etc.) that 
-    methods, I will argue that &​quot;​understanding&​quot;​ is a meaningful notion +    allows them to generalize from sparse experienceMotivated by 
-    in AI that reaches beyond prediction and control. I will discuss +    ​shortcomings of current machine-learning methods, I will argue 
-    examples of our recent work on learning visual relational +    that &​quot;​understanding&​quot;​ is a meaningful notion in AI that reaches 
-    concepts, extrapolation of learned movements beyond the training +    beyond prediction and control. I will discuss examples of our 
-    distribution,​ learning of symbolic concepts and rules, and +    recent work on learning visual relational concepts, extrapolation 
-    structure-driven skill learning from sensorimotor +    of learned movements beyond the training distribution,​ learning of 
-    experience.</​blockquote>​</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-28</​td><​td>​Justus Piater appears in the media: <a href="​https://​www.wienerzeitung.at/​a/​ki-viel-leistung-aber-kein-verstand">​KI:​ Viel Leistung, aber kein Verstand</​a>. (Newspaper article in Wiener Zeitung) ​<span class="​actions"​><a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem7'​'​Abstract'​)">​[Abstract]</a></span><​blockquote id="​newsitem7Abstract"​ style="​display:​none">​Einen Roboterder seine Umwelt versteht und neue +    symbolic concepts and rules, and structure-driven skill learning 
-    Probleme selbstständig löst, gibt es noch nichtWie intelligent +    from sensorimotor experience. Our long-term objective is to 
-    ist Künstliche Intelligenz?</​blockquote>​</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-27</​td><​td>​Justus Piater ​appears in the media: Denn sie weiß (noch) nicht, was sie tut. (Newspaper article in Tiroler Tageszeitung supplement on artificial intelligence) ​<span class="​actions"​><a href="javascript:void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem8',​ '​Abstract'​)">​[Abstract]<​/a></span><​blockquote id="​newsitem8Abstract"​ style="​display:​none">Künstliche Intelligenz steckt heute in vielen Geräten +    improve abstraction,​ generalization,​ robustness, and ultimately 
-    ​des Alltags. Doch bis Maschinen wirklich Verstehen lernen, haben +    explainability of robot perception and action.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-07-11</​td><​td>​Justus Piater and Alejandro Agostini give an invited talk <i>Learning Symbols and Abstractions ​in Robot Planning</i> at <a href="​https://​www.unibz.it/en/events/abstraction-language-science-engineering">Abstraction:​ 
-    ​KI-Systeme laut Informatiker Justus Piater von der Uni Innsbruck +    ​Language ​Science - Engineering</​a>, ​Bolzano. (International Workshop)</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-04-25</​td><​td>​Simon Haller-Seeber gives an invited talk <​i>​AI-powered tools for real-time transcription and translation ​in actionA self-hosted open-source framework for digital spaces.</​i>​ at <a href="​https://​www.uibk.ac.at/de/medien/veranstaltungen/​tagungen/​medien-wissen-bildung-2025/">​Medien ​Wissen ​Bildung 2025Streif­züge an den Naht­stel­len von Medien, Bil­dung und Phi­lo­so­phie</a>, Universität Innsbruck.</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-04-10</​td><​td>​Simon Haller-Seeber ​gives an invited ​keynote ​<i>Hands-on Approaches ​to Software, Robotics, ​and AI: Exploring Experiments and Science in Action</i> at <a href="​https://​iis.uibk.ac.at/public/simon/ECER-2025/">European Conference on Educational Robotics ​(ECER 2025)</​a>, ​HTL Anichstrasse.</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-04-10</​td><​td>​Simon Haller-Seeber and Christopher Kelter teach tutorial ​<i>Was sind Roboterwas macht eine KI? Entwickle deine eigene KI und programmiere unsere Minibots</iat Campustag BG/BRG SillgasseUniversität Innsbruck.</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-04-03</​td><​td>​Justus Piater ​gives an invited keynote ​<i>What is AI really?</​i>​ at <a href="https://www.uibk.ac.at/​events/​2025/​04/​03/​ai-in-law-and-practice-regional-perspectives-on-european-rules">Cross-Border 
-    noch einen weiten Weg vor sich.</blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-25</​td><​td>​Justus Piater ​gives an invited keynote ​<i>Generative KI: Möglichkeiten und Grenzen</​i>​ at <a href="​https://​efuture-day.tsn.at/programm">eFuture-Day +    ​Seminar: AI in Law and Practice: Regional Perspectives on European 
-    ​Sek. 1</​a>, ​Pädagogische Hochschule Tirol. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem9', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem9Abstract" style="​display:​none">​Generative KI-Systeme ​wie ChatGPT und Midjourney haben +    ​Rules</a>, Universität Innsbruck.</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-03-06</​td><​td>​Justus Piater ​teaches a tutorial ​<i>Funktionsweise, ​Möglichkeiten und Grenzen ​von KI</i> at <a href="​https://​www.tirol.gv.at/fileadmin/​themen/​bildung/​medienzentrum/​downloads/​07_Magazin_Co/​2025_01.pdf">Lieber 
-    ​im Laufe des letzten Jahres begonnen, unsere Welt zu verändern+    ​gleich berechtigt als später: Hallo KI, hilfst du uns bei der 
-    ​Wie können wir sie produktiv nutzen? Wie können wir mit den +    Gleichstellung?​!</​a>, ​Tiroler Bildungsinstitut Grillhof Vill. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem7', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem7Abstract" style="​display:​none">​Künstliche Intelligenz&​quot;​ bezeichnet derzeit ​Systeme, die 
-    ​Herausforderungen umgehendie durch sie entstehen? Ich werde +    ​auf maschinellem Lernen (ML) basierenDieser Workshop führt in 
-    diese Fragen von der technischen Seite her angehen und einen +    ​die Grundlagen des ML ein, mit besonderem Augenmerk auf neuronale 
-    Eindruck davon vermitteln, wie diese Systeme funktionierenDaraus +    ​Netze, der derzeit populärsten ML-TechnologieDarauf aufbauend 
-    ​ergeben sich ein realistisches Verständnis ​für ihre Möglichkeiten +    ​vermittelt er ein Grundverständnis ​für prinzipielle ​Möglichkeiten 
-    und Grenzen ​sowie einige grundlegende Empfehlungen für den Umgang +    und Grenzen ​von ML und warum es mit derzeitigen Mitteln extrem 
-    ​mit ihnen im Schulbetrieb.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-24</​td><​td>​Justus Piater gives an invited keynote ​<i>Generative ​KI: Möglichkeiten und Grenzen</i> at <a href="​https://​efuture-day-sek2.tsn.at/programm"​>eFuture-Day +    ​schwierig ist, Diskriminierung in KI-Systemen zu 
-    Sek. 2</a>, Pädagogische Hochschule Tirol. ​<span class="actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem10',​ '​Abstract'​)"​>[Abstract]</a></span><blockquote id="​newsitem10Abstract"​ style="​display:​none"​>Generative KI-Systeme wie ChatGPT und Midjourney haben +    verhindern.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-02-26</​td><​td>​Simon Haller-Seeber and Christopher Kelter teach a tutorial ​<i>Programmieren eines autonomen Roboters anhand einer selbstentwickelten ​KI</​i>​ at STAIR-Lab INNALP Workshop für das Gymnasium Ursulinenen Innsbruck, Universität Innsbruck.</td></tr><tr valign="top"><​td>2025-02-26</td><td>Marko Zarić teaches a tutorial ​<i>Einführung in das Programmieren ​mit Microcontrollern</iat STAIR-Lab INNALP Workshop für das Gymnasium Ursulinenen Innsbruck, Universität Innsbruck.</​td></​tr></​table></​HTML>​
-    im Laufe des letzten Jahres begonnen, unsere Welt zu verändern. +
-    Wie können wir sie produktiv nutzen? Wie können wir mit den +
-    Herausforderungen umgehen, die durch sie entstehen? Ich werde +
-    diese Fragen von der technischen Seite her angehen und einen +
-    Eindruck davon vermitteln, wie diese Systeme funktionieren. Daraus +
-    ergeben sich ein realistisches Verständnis für ihre Möglichkeiten +
-    und Grenzen sowie einige grundlegende Empfehlungen für den Umgang +
-    mit ihnen im Schulbetrieb.</blockquote></​td></​tr></​table></​HTML>​+
  
 [[news|Older News]] [[news|Older News]]
start.1729916723.txt.gz · Last modified: 2024/10/26 06:25 by IIS Webadmin