Intelligent and Interactive Systems

User Tools

Site Tools


start

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
start [2024/10/26 06:25]
IIS Webadmin
start [2025/11/07 06:25] (current)
IIS Webadmin
Line 12: Line 12:
 ===== Working With Us ===== ===== Working With Us =====
   * Check our thesis topics for [[theses/​start|Bachelor and Master students]].   * Check our thesis topics for [[theses/​start|Bachelor and Master students]].
 +  * [[:​jobs:#​notice_for_non-eueea_prospective_master_students|Notice]] for non-[[https://​en.wikipedia.org/​wiki/​EU|EU]]/​[[https://​en.wikipedia.org/​wiki/​European_Economic_Area|EEA]] prospective Master students
 +  * We currently do not have any open PhD positions.
  
 <​html><​!--We currently have [[jobs|one open PhD position]].--></​html>​ <​html><​!--We currently have [[jobs|one open PhD position]].--></​html>​
Line 32: Line 34:
 ===== News ===== ===== News =====
  
-<​HTML><​table><​tr valign="​top"><​td>​2024-11-11</​td><​td>​Justus Piater gives an invited ​keynote ​<i>Generative KI: Funktionsweise,​ Möglichkeiten und Grenzen</i> at <a href="​https://​www.ph-tirol.ac.at/ki-impulsreihe">KI in der Berufsbildung – Herausforderungen und Chancen</​a>, ​online. (Online-Impulsreihe der Pädagogischen Hochschule Tirol) <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem0',​ '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="​newsitem0Abstract"​ style="​display:​none">​Generative KI-Systeme wie ChatGPT und Midjourney haben +<​HTML><​table><​tr valign="​top"><​td>​2025-11-19</​td><​td>​Justus Piater gives an invited ​talk <i>Structural Understanding – The Grand Challenge of Robot 
-    ​im Laufe des letzten Jahres begonnen, unsere Welt zu verändern+    Learning</i> at <a href="​https://​elliit.se/news-and-events/focus-period-lund-2025/​symposium/​">ELLIIT Focus Period Symposium: Robot Learning</​a>, ​Lund University. (The ELLIIT Focus Period Symposium is the highlight of the five-week focus period, during which young international scholars, ELLIIT researchers and other well-established international academics gather in Lund to work together on joint research challenges.) <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem0',​ '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="​newsitem0Abstract"​ style="​display:​none">​AI has made great progress in recent years, and the 
-    ​Wie können wir sie produktiv nutzen? Wie können wir mit den +    ​sophistication of robots has been rising with costs fallingYet, 
-    ​Herausforderungen umgehen, die durch sie entstehen? Ich werde +    ​the capabilities of AI-enabled robots are not keeping pace. I 
-    ​diese Fragen von der technischen Seite her angehen und einen +    ​argue that this is due to a lack of structural understanding by 
-    Eindruck davon vermitteln, wie diese Systeme funktionierenDaraus +    ​current AI systemsI will discuss several lines of research in my 
-    ​ergeben sich ein realistisches Verständnis für ihre Möglichkeiten +    ​lab that seek to enable robots to generalize better and learn 
-    ​und Grenzen sowie einige grundlegende Empfehlungen für den Umgang +    ​faster thanks to explicit notions of structure.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-09-18</​td><​td>​Samuele Tosatto gives an invited keynote ​<i>Where are all the intelligent robots? A quest for efficiency in reinforcement learning</iat <a href="​https://​sarl-plus.github.io/RL-Bootcamp2025/">Reinforcement Learning Bootcamp 2025</a>, Salzburg. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem1', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem1Abstract" style="​display:​none">​As artificial intelligence reshapes our digital world at a breathtaking pace,  
-    mit ihnen im Schulbetrieb.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-10-19</​td><​td>​Justus Piater appears in the media: ​<a href="​https://​www.tiroltoday.at/​beitrag/​nextgen-kuenstliche-intelligenz-ki/"​>Künstliche +    a curious question arisesWhere are all the real-world, intelligent robots?  
-    Intelligenz</a>. (Interview im Rahmen der Sendereihe NextGen auf Tirol TV)</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-09-22</​td><​td>​Justus Piater appears in the media: ​<a href="​https://​www.rainews.it/tgr/tagesschau/​audio/​2024/​09/​ist-kunstliche-intelligenz-dumm-3fd3b8d6-7234-4c46-8796-cf4f9ae63a40.html">Wie +    While we have mastered the generation of text, images, and video by leveraging vast web-scale datasets, 
-    gefährlich ist künstliche Intelligenz?​</​a>​. ​(Radio-Interview in der Reihe „Wissenschaft und Technik – Wissen am Samstag“ auf RAI Südtirol) ​<span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem2', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem2Abstract" style="​display:​none">​Wie denkt KI? Ist sie bald dem Menschen überlegen? Kann +    ​robotics still faces fundamental data bottleneckReinforcement learning ​(RLoffers ​compelling solution,  
-    ​sie vielleicht sogar die Menschheit auslöschen?</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-06-05</​td><​td>​Justus Piater and Joanna Chimiak-Opoka teach tutorial <​i>​Generative KI in 5 Minuten; Bilder erstellen mit KI</​i>​ at <a href="​https://​www.uibk.ac.at/​de/​disc/​events/​discussion-ki-workshop/">​Wie +    enabling agents to learn autonomously by collecting their own experience 
-    ​verwende ich KI? KI-Schnupperworkshop für Einsteiger:​innen</​a>, Stadtbibliothek Innsbruck. (Öffentliche Veranstaltung im Rahmen der Vortragsreihe DiSCussion des Digital Science Centers, organisiert gemeinsam mit dem Vizerektorat für Digitalisierung und Nachhaltigkeit)</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-06-01</​td><​td>​Justus Piater appears in the media: <href="​https://​www.tt.com/​artikel/​30883891/​ki-hat-nur-so-viel-macht-wie-wir-ihr-geben-sind-die-warnungen-uebertrieben-oder-realistisch">​„KI +    However, the path to autonomy is often blocked by the staggering inefficiency of current RL algorithms,​ 
-    ​hat nur so viel Machtwie wir ihr geben“: Sind die Warnungen +    which can require millions of trials to master simple tasksThis talk embarks on a quest to tackle this  
-    ​übertrieben oder realistisch?​</a>. (Newspaper article in Tiroler Tageszeitung)</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-05-28</​td><​td>​Justus Piater gives an invited ​colloquium ​<​i>​Making robots learn to perceive and act with +    efficiency problem head-on. I will argue that a crucial step toward unlocking the potential of  
-    understanding</​i>​ at <a href="​https://​uni-tuebingen.de/fakultaeten/mathematisch-naturwissenschaftliche-fakultaet/fachbereiche/​zentren/​cognitive-science-in-tuebingen/​colloquia/​cognitive-science-colloquium/">Cognitive Science Colloquium</​a>, ​Universität Tübingen. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem5', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem5Abstract" style="​display:​none">​The ​title of this talk is the motto of my Intelligent +    robot learning lies in a two-pronged approach: first, by developing statistically efficient  
-    ​and Interactive Systems group at the University ​of InnsbruckOur +    algorithms that can reuse data by leveraging sound off-policy techniques, and second,  
-    ​long-term objective is to improve abstraction,​ generalization+    by designing better action representations for physical, real-world agents. ​ 
-    ​robustness, and ultimately explainability ​of robot perception and +    ​By making our algorithms more efficient and refining their core hypotheses,  
-    ​action. Motivated by shortcomings of current machine-learning +    ​we can accelerate the journey toward real embodied artificial intelligence.</blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-07-15</​td><​td>​Justus Piater gives an invited ​keynote ​<​i>​Making robots learn to perceive and act with 
-    ​methods, I will argue that &​quot;​understanding&​quot;​ is a meaningful notion +    understanding</​i>​ at <a href="​https://​www.uibk.ac.at/en/congress/multibody2025/">The 
-    ​in AI that reaches beyond prediction and control. I will discuss +    12th ECCOMAS Thematic Conference on Multibody Dynamics</​a>, ​Innsbruck. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem2', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem2Abstract" style="​display:​none">​The ​flexibility and robustness ​of current robots ​is 
-    ​examples of our recent work on learning visual relational +    ​limited by their lack of understanding of their environmentFor 
-    ​concepts, extrapolation of learned movements beyond the training +    ​this reasonmost robots operate in controlled environments. 
-    ​distribution,​ learning of symbolic concepts and rules, and +    ​Machine learning can circumvent modeling problems but introduces 
-    ​structure-driven skill learning from sensorimotor +    new problems ​of generalizing from examples. How can robots acquire 
-    ​experience.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-28</​td><​td>​Justus Piater ​appears ​in the media: ​<a href="​https://​www.wienerzeitung.at/a/ki-viel-leistung-aber-kein-verstand">KIViel Leistung, aber kein Verstand</a>. (Newspaper article in Wiener Zeitung) <span class="​actions"​><a href="javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem7',​ '​Abstract'​)">[Abstract]</a></span><blockquote id="newsitem7Abstract"​ style="​display:none">Einen Roboterder seine Umwelt versteht ​und neue +    ​understanding (of structure, function, causality, etc.) that 
-    Probleme selbstständig löst, gibt es noch nicht. Wie intelligent +    allows them to generalize from sparse experience? ​Motivated by 
-    ist Künstliche Intelligenz?​</blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-27</​td><​td>​Justus Piater appears in the media: Denn sie weiß (noch) nichtwas sie tut. (Newspaper article ​in Tiroler Tageszeitung supplement on artificial intelligence) ​<span class="​actions"​><a href="javascript:void(0)" ​onclick="​showHide('​newsitem8',​ '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><blockquote id="newsitem8Abstract"​ style="​display:​none">Künstliche Intelligenz steckt heute in vielen Geräten +    ​shortcomings of current machine-learning methods, I will argue 
-    des Alltags. Doch bis Maschinen wirklich Verstehen lernenhaben +    ​that &​quot;​understanding&​quot;​ is a meaningful notion in AI that reaches 
-    ​KI-Systeme laut Informatiker Justus Piater von der Uni Innsbruck +    ​beyond prediction and control. I will discuss examples of our 
-    noch einen weiten Weg vor sich.</blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-25</​td><​td>​Justus Piater gives an invited keynote <i>Generative KI: Möglichkeiten und Grenzen</i> at <a href="​https://​efuture-day.tsn.at/programm">​eFuture-Day +    ​recent work on learning visual relational concepts, extrapolation 
-    Sek. 1</a>, Pädagogische Hochschule Tirol. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem9',​ '​Abstract'​)">​[Abstract]<​/a></span><​blockquote id="​newsitem9Abstract"​ style="​display:​none">Generative KI-Systeme wie ChatGPT und Midjourney haben +    ​of learned movements beyond the training distribution,​ learning of 
-    ​im Laufe des letzten Jahres begonnen, unsere Welt zu verändern. +    ​symbolic concepts and rules, and structure-driven skill learning 
-    ​Wie können wir sie produktiv nutzen? Wie können wir mit den +    ​from sensorimotor ​experience. Our long-term objective is to 
-    Herausforderungen umgehen, die durch sie entstehen? Ich werde +    ​improve abstraction,​ generalization,​ robustness, and ultimately 
-    diese Fragen von der technischen Seite her angehen und einen +    explainability of robot perception and action.</​blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-07-11</​td><​td>​Justus Piater ​and Alejandro Agostini give an invited talk <​i>​Learning Symbols and Abstractions ​in Robot Planning</​i>​ at <a href="​https://​www.unibz.it/en/events/​abstraction-language-science-engineering">Abstraction: 
-    Eindruck davon vermitteln, wie diese Systeme funktionieren. Daraus +    Language - Science - Engineering</a>, Bolzano. (International Workshop)</td></​tr><​tr valign="top"><​td>​2025-04-25</td><​td>​Simon Haller-Seeber gives an invited talk <​i>​AI-powered tools for real-time transcription and translation in action: A self-hosted open-source framework for digital spaces.</iat <a href="https://​www.uibk.ac.at/​de/​medien/​veranstaltungen/​tagungen/​medien-wissen-bildung-2025/​">Medien - Wissen - Bildung 2025: Streif­züge an den Naht­stel­len von MedienBil­dung ​und Phi­lo­so­phie</a>, Universität Innsbruck.</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-04-10</​td><​td>​Simon Haller-Seeber gives an invited keynote <​i>​Hands-on Approaches to SoftwareRobotics, and AI: Exploring Experiments and Science ​in Action</iat <a href="https://​iis.uibk.ac.at/​public/​simon/​ECER-2025/​">​European Conference on Educational Robotics ​(ECER 2025)</a>, HTL Anichstrasse.</td></​tr><​tr valign="top"><​td>​2025-04-10</​td><​td>​Simon Haller-Seeber and Christopher Kelter teach a tutorial <​i>​Was sind Roboterwas macht eine KI? Entwickle deine eigene KI und programmiere unsere Minibots</iat Campustag BG/BRG Sillgasse, Universität Innsbruck.</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-04-03</​td><​td>​Justus Piater gives an invited keynote <i>What is AI really?</i> at <a href="​https://​www.uibk.ac.at/events/2025/04/03/​ai-in-law-and-practice-regional-perspectives-on-european-rules">Cross-Border 
-    ergeben sich ein realistisches Verständnis für ihre Möglichkeiten +    ​Seminar: AI in Law and Practice: Regional Perspectives on European 
-    und Grenzen sowie einige grundlegende Empfehlungen für den Umgang +    ​Rules</a>, Universität Innsbruck.</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-03-06</​td><​td>​Justus Piater ​teaches a tutorial ​<i>Funktionsweise, ​Möglichkeiten und Grenzen ​von KI</i> at <a href="​https://​www.tirol.gv.at/fileadmin/​themen/​bildung/​medienzentrum/​downloads/​07_Magazin_Co/​2025_01.pdf">Lieber 
-    mit ihnen im Schulbetrieb.</blockquote></​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2024-04-24</​td><​td>​Justus Piater ​gives an invited keynote ​<i>Generative KI: Möglichkeiten und Grenzen</​i>​ at <a href="​https://​efuture-day-sek2.tsn.at/programm">eFuture-Day +    ​gleich berechtigt als später: Hallo KI, hilfst du uns bei der 
-    ​Sek. 2</​a>, ​Pädagogische Hochschule Tirol. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem10', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem10Abstract" style="​display:​none">​Generative KI-Systeme ​wie ChatGPT und Midjourney haben +    Gleichstellung?​!</​a>, ​Tiroler Bildungsinstitut Grillhof Vill. <span class="​actions"><​a href="​javascript:​void(0)"​ onclick="​showHide('​newsitem8', '​Abstract'​)">​[Abstract]</​a></​span><​blockquote id="newsitem8Abstract" style="​display:​none">​Künstliche Intelligenz&​quot;​ bezeichnet derzeit ​Systeme, die 
-    ​im Laufe des letzten Jahres begonnen, unsere Welt zu verändern+    ​auf maschinellem Lernen (ML) basierenDieser Workshop führt in 
-    ​Wie können wir sie produktiv nutzen? Wie können wir mit den +    ​die Grundlagen des ML ein, mit besonderem Augenmerk auf neuronale 
-    ​Herausforderungen umgehendie durch sie entstehen? Ich werde +    ​Netze, der derzeit populärsten ML-TechnologieDarauf aufbauend 
-    diese Fragen von der technischen Seite her angehen und einen +    ​vermittelt er ein Grundverständnis ​für prinzipielle ​Möglichkeiten 
-    Eindruck davon vermitteln, wie diese Systeme funktionierenDaraus +    und Grenzen ​von ML und warum es mit derzeitigen Mitteln extrem 
-    ​ergeben sich ein realistisches Verständnis ​für ihre Möglichkeiten +    ​schwierig ist, Diskriminierung in KI-Systemen zu 
-    und Grenzen ​sowie einige grundlegende Empfehlungen für den Umgang +    verhindern.</​blockquote>​</​td></​tr><​tr valign="​top"><​td>​2025-02-26</​td><​td>​Simon Haller-Seeber and Christopher Kelter teach a tutorial <​i>​Programmieren eines autonomen Roboters anhand einer selbstentwickelten KI</​i>​ at STAIR-Lab INNALP Workshop für das Gymnasium Ursulinenen Innsbruck, Universität Innsbruck.</​td></​tr></​table></​HTML>​
-    ​mit ihnen im Schulbetrieb.</​blockquote></​td></​tr></​table></​HTML>​+
  
 [[news|Older News]] [[news|Older News]]
start.1729916723.txt.gz · Last modified: 2024/10/26 06:25 by IIS Webadmin