Home
People
Projects
Research
Publications
Surveys
Courses
Student Projects
Jobs
Downloads
Making robots learn to perceive and act with understanding
At IIS we enable autonomous robots to perceive and act flexibly and robustly in unstructured environments, leveraging machine learning methods to build perceptual, motor and reasoning skills.
We seek to answer the question: How can we enable robots to acquire the knowledge and understanding they require to interact sensibly with unstructured environments?
Our research addresses complete perception-action loops, from computer vision to grasping and manipulation, using reactive algorithms and/or cognitive models. Much of our work uses machine learning to enable robots to synthesize and improve complex and robust sensorimotor behavior with experience. Related areas of interest include human-robot interaction, image and video analysis, and visual neuroscience.
Group picture taken at our 2024 retreat at Meissner Haus.
2025-04-25 | Simon Haller-Seeber gives an invited talk AI-powered tools for real-time transcription and translation in action: A self-hosted open-source framework for digital spaces. at Medien - Wissen - Bildung 2025: Streifzüge an den Nahtstellen von Medien, Bildung und Philosophie, Universität Innsbruck. |
2025-04-10 | Simon Haller-Seeber gives an invited keynote Hands-on Approaches to Software, Robotics, and AI: Exploring Experiments and Science in Action at European Conference on Educational Robotics (ECER 2025), HTL Anichstrasse. |
2025-04-10 | Simon Haller-Seeber and Christopher Kelter teach a tutorial Was sind Roboter, was macht eine KI? Entwickle deine eigene KI und programmiere unsere Minibots at Campustag BG/BRG Sillgasse, Universität Innsbruck. |
2025-03-06 | Justus Piater teaches a tutorial Funktionsweise, Möglichkeiten und Grenzen von KI at Lieber gleich berechtigt als später: Hallo KI, hilfst du
uns bei der Gleichstellung?!, Tiroler Bildungsinstitut Grillhof Vill. [Abstract]Künstliche Intelligenz" bezeichnet derzeit Systeme, die auf maschinellem Lernen (ML) basieren. Dieser Workshop führt in die Grundlagen des ML ein, mit besonderem Augenmerk auf neuronale Netze, der derzeit populärsten ML-Technologie. Darauf aufbauend vermittelt er ein Grundverständnis für prinzipielle Möglichkeiten und Grenzen von ML und warum es mit derzeitigen Mitteln extrem schwierig ist, Diskriminierung in KI-Systemen zu verhindern. |
2025-04-03 | Justus Piater gives an invited keynote What is AI really? at Cross-Border Seminar: AI in Law and Practice: Regional Perspectives on European Rules, Universität Innsbruck. |
2025-03-06 | Justus Piater teaches a tutorial Funktionsweise, Möglichkeiten und Grenzen von KI at Lieber gleich berechtigt als später: Hallo KI, hilfst du
uns bei der Gleichstellung?!, Tiroler Bildungsinstitut Grillhof Vill. [Abstract]Künstliche Intelligenz" bezeichnet derzeit Systeme, die auf maschinellem Lernen (ML) basieren. Dieser Workshop führt in die Grundlagen des ML ein, mit besonderem Augenmerk auf neuronale Netze, der derzeit populärsten ML-Technologie. Darauf aufbauend vermittelt er ein Grundverständnis für prinzipielle Möglichkeiten und Grenzen von ML und warum es mit derzeitigen Mitteln extrem schwierig ist, Diskriminierung in KI-Systemen zu verhindern. |
2025-02-26 | Simon Haller-Seeber and Christopher Kelter teach a tutorial Programmieren eines autonomen Roboters anhand einer selbstentwickelten KI at STAIR-Lab INNALP Workshop für das Gymnasium Ursulinenen Innsbruck, Universität Innsbruck. |
2025-02-26 | Marko Zarić teaches a tutorial Einführung in das Programmieren mit Microcontrollern at STAIR-Lab INNALP Workshop für das Gymnasium Ursulinenen Innsbruck, Universität Innsbruck. |
2025-01-31 | Justus Piater gives an invited lecture High-Level AI For Autonomous Robots at ELIAS-ELLIS-VISMAC
Winter School 2025, Brunico, Italy. [Abstract]What barriers will have to be overcome to raise the flexibility and robustness of autonomous robots to the next level? I argue that current AI methods are unlikely to get there, no matter how far we scale them up. Robots need to be able to "understand" their environment in ways that reach beyond prediction and control. I will discuss examples of work (ours and others') on learning visual relational concepts, extrapolation of learned movements beyond the training distribution, learning of symbolic concepts and rules, and structure-driven skill learning from sensorimotor experience. |
2025-01-23 | Marko Zarić teaches a tutorial Einführung in das Programmieren mit Microcontrollern at STAIR-Lab INNALP Workshop für das Gymnasium Ursulinenen Innsbruck, Universität Innsbruck. |
University of Innsbruck
Department of Computer Science
Technikerstr. 21a
6020 Innsbruck
Austria
How to find us: See the directions.
Legal Notice: See the Impress and Privacy Notice.